Träning förebygger ryggvärk

On 20. december 2011, in Träning, by admin

Träning förebygger ryggvärk

Nästan alla människor upplever någon gång eller andra problem med smärta i nedre delen av ryggen. Smärtan försvinner normalt av sig själv efter några dagar, men risken för att den skall komma tillbaka är mycket högre. Studier tyder på att orsaken till smärtan ofta kan vara en svaghet i delar av ryggsträckarmuskeln (m. erector spinae).

I denna studie undersöktes 39 personer med akuta ”första gången” ryggsmärtor. Personerna placerades i antingen en kontrollgrupp som behandlades med standard rådgivning och smärtlindring, eller i en träningsgrupp som utförde mer specifika ryggträningsövningar.

Ett år efter behandlingen avslutades hade 84% av individerna i kontrollgruppen ett nytt fall av ländryggsbesvär, medan det bara var 30% av träningsgruppen. Också under de följande två åren var det betydligt färre ländryggsbesvär i träningsgruppen.

Om du får ont i ryggen, är det viktigt att starta upp med träningen så snart smärtan är borta. Detta minskar signifikant risken för att det händer igen.

Referens
Long-term effects of specific stabilizing exercises for first-episode low back pain.
Hides JA, Jull GA, Richardson CA.
Spine 2001 Jun 1;26(11):E243-8

 

Leave a Reply