Kettlebells

En kettlebell är konstruerad som en kanonkula med ett handtag på. Den unika designen (förskjutningen av tyngdpunkten) ger enligt Pavel Tsatsouline två stora fördelar: 1. Man tränar mycket effektivt axlarnas flexibiliteten och stabilitet. 2. Förmågan att träna säkert “Overspeed eccentric work”, något som skapar lysande resultat för att öka den styrka som dina höfter, ben och rygg kan generera. Pavel Tsatsouline är tidigare fysisk tränare för Spetsnaz (Sovjets specialstyrkor), idag civil tränare och bla a konsult för U.S. Marine Corps, U.S. Marshals och SWAT teams.

“Jag känner att med just kettlebell så har jag aldrig varit så bra i min rygg som efter jag börjat träna detta. Jag känner att jag har en helt annan stabilitet i min rygg och höft. Läs flera referenser här.

Kettlebells är en funktionell träning som påverkar hela kroppen, vilket ger ökad styrka, bättre flexibilitet och kondition. Resultatet blir en balanserad och hälsosam hållning och du får mer energi. Med kettlebellträning ökar du din styrka med hjälp av ett motoriskt mönster som du använder i din vardag, som vi också använder inom idrotten.

“Träning med kettlebells är väldigt effektiv och bra träning för hela kroppen. Det stärker coremuskulaturen i stående, starka höfter tillsammans med stark mage och rygg. Det är funktionell träning som leder till att vi lättare klarar vardagens krav” Läs flera referenser här.

Vi använder normalt bara en kettlebell vid varje övning (unilateral träning) så att man får träning av kroppens stabilisatormuskler, speciellt axlar, mage och rygg. Särskilt de protorala musklerna tränas med kettlebells, något som är viktigt för att förebygga och motverka musklers obalanser.

Kettlebellpassen körs på Träningsstudio Nionde och kräver medlemskap, se veckoschema här.