Myt: viktminskning säger mycket om personens egen kontroll och viljestyrka

Fakta: Kraftfulla hormoner styr vår uppfattning av aptit, hunger, och vårt beteende.

Varje år går många människor, med de bästa avsikter, i färd med att försöka gå ner i vikt, detta beslutet verkar som en riktigt bra idé. Detta händer oftast i närheten av nyår, när verkligheten började gå upp för dem, att de antagligen har gått för mycket upp i vikt och behöver gå ner.

Ett stort problem här är, att folk vill gå ner i vikt snabbt. Detta resultat är ofta att de förlorar ett par kilo snabbt, men tyvärr, kommer de snabbt tillbaka. Detta förstör ofta motivation och deras viktminskningsprocess och en bestående viktminskning och förändring.

Nu bekräftar forskning varför detta händer. Nästan alltid är det bara långsam viktnedgång som leder till bestående viktminskning och förändring.

Även om du har en hög grad av självkontroll/viljestyrka, är din kropp och hjärna också en stark röst detta fall. Och “viljekraft” bryter lätt under stress, när blodsockret är lågt, och i sociala situationer som inte stöder viktminskning. Till exempel när en kollega bjuder på tårta på kontoret eller på middag med några vänner.

Det finns vissa hormoner (Cholecystokinin, Glucagon-like peptide-1, Gastric inhibitory polypeptide YY, Leptin, Ghrelin) som påverkar vår aptit, hunger och mättnad. Dessa hormoner kan både dämpa aptiten och hjälper dig gå ner i vikt, men kan också göra det mycket svårare för dig att gå ner i vikt.

Studien jag kommer att titta på denna vecka ser på vad som händer med dessa aptithormoner efter 10 veckors diet och upp till ett år senare. Ja, din diet från förra året, kan tyvärr får dig att känna dig mer hungrig i år! Studien pågick ett år och 50 personer med BMI mellan 27 och 40 (klassificerade som överviktiga och feta), gick på en mycket kalorifattig diet under 10 veckor.

En mycket låg kaloridiet är 500-550 kcal för människor som hade en medel vikt av 95 kg, en tredjedel av sina basala ämnesomsättning (BMR). Bara för att ligga en hel dag i sängen, utan att röra sig behövde dessa volontärer 1700 kcal i genomsnitt. Så de har verkligen varit riktigt hungriga, och behövde en hel del viljestyrka att stanna kvar på denna tuffa diet.

Jämfört med deras kaloriunderskott per dag, skulle de i slutet av 10 veckor (70 dagar), har förlorat drygt 10,6 kg, eller 11% av kroppens vikt i fett. Problemet med detta är att du förbiser saker som dessa hormoner, som genom vår evolution svarar på diet, genom att lagra kalorier mer effektivt.

För några hundra år sedan var det bra att din kropp reagerade på diet genom att lagra så mycket fett som möjligt. Dessa hormoner räddat dit liv, men i vår del av världen utan livsmedelsbrist, gör dessa hormoner det mycket svårt för oss att gå ner i vikt.

Efter 10 veckor hade de förlorat 9,4 kg fett och 4,1 kg muskelmassa, men detta ändras, tyvärr under det kommande året. Året därpå kom långsamt den del av vikten de hade förlorat tillbaka. Vid första anblicken låter det inte så illa. De förlorade mycket i vikt under en kort period och sedan ett år senare, fortsätter de att förlora en del vikt.

Problemet är vad som händer med dessa människors hormoner som reglerar aptit, hunger och mättnad.

Efter 10 veckors diet hade de frivilliga mindre av vissa hormoner och mer av något annat, hade deras nivåer ändrats. Resultatet av detta var att de kände sig mer hungriga. Så de hade ett behov av ännu mera viljestyrka för att hålla vikten nere! Låter detta bekant?

Det har länge varit känt att en “very low calorie diet” förändrar kroppens aptit, reglerar hormoner under en kort period, men ingen har tittat på de långsiktiga effekterna av “very low calorie diet” av dessa hormoner för nu. Ett år efter bantningen kunde man fortfarande se den negativa effekten på hormonerna från dieten.

Deras hunger ökade fortfarande efter ett år. Tänk på det, ett helt år efter dieten, ökar deras hunger fortfarande! Så det är ingen överraskning för de flesta som gå ner i vikt snabbt, att allt kommer tillbaka tillslut. Om du försöker gå ner i vikt snabbt, kommer du att försöka gå ner i vikt varje år, i stället för att använda ett år, till att gå ner i vikt, bara en gång.

Det är nu klart att ett blixtbantning få långsiktiga effekter på hunger, hormoner och aptit, och de finns kvar minst ett år. Föreställ dig nu, vad detta kan göra! Åratal av yo-yo bantning senare, känner du dig mycket mer hungrig, än när du började. Lycka till med att hanterar allt med bara viljestyrka .

Det finns en gräns för hur stora underskott, skulle jag rekommendera att du skapar om du vill bantat ner dig. Det finns fortfarande en debatt om det magiska numret, men jag skulle inte rekommendera att gå mer än 500 kcal mindre än ditt basala ämnesomsättning under en längre tid.

En annan sak jag kan nämna att det är min erfarenhet att de flesta människor är undernärda, men har ett stort kaloriöverskott. De äter för många kalorier, men har otillräckligt intag av ett eller flera näringsämnen. En “very low calorie diet” kommer att få dem att bli ännu mera undernärda.


Referens:
Sumithran P, Prendergast LA, Delbridge E, Purcell K, Shulkes A, Kriketos A, Proietto J. Long-term persistence of hormonal adaptations to weight loss. N Engl J Med. 2011 Oct 27;365(17):1597-604.

 

4 Responses to “Myt: viktminskning är mycket om personens egen kontroll och viljestyrka”

  1. [...] tar bort bra näringsrik mat.   Jag har skrivit mer om de negativa anpassningarna av bantning här och här.   Referens: 1. Asfaw A: Micronutrient deficiency and the prevalence of mothers’ [...]

  2. [...] Jag har skrivit mer om viljestyrka här. [...]

  3. Tack snälla,

    Jag har länge funderat. Jag är nu 38 år gammal och har jo-jo-bantat i 25 år. Jag har en enorm viljestyrka och i min bransch anses jag vara den allra hårdast arbetande med extrem energi och glädje. Kolla min sajt http://www.pspmedia.se

    Men när det kommer till maten numera, jag blir allt hungrigare. Jag tränar och blir starkare hela tiden, senast 150 kg i bänken. Jag löptränar, cyklar, simmar, sliter och kämpar. Håller kosten, men fettet försvinner inte.

    Tack för den här artikeln, den fick mig att gråta, faktiskt av lättnad. Nu ska jag försöka ta några små steg mot långsiktighet

    /Peter

  4. Stina siger:

    Fakta- Jag är sönderbantad. Åratals av viktnedgångsmetoder i olika former har gjort min kropp helt fucked-up. Kan man någonsin få rätt på det? Och andra sidan funkar min kropp bra. Den är stark och bra men va tusan- JAG ÄR INTE NÖJD ÄNDÅ!
    Skit oxå.

    Tack för inspirerande läsning Lars!

Leave a Reply