Myt: Styrketräning gör dig stel

Fakta: Styrketräning ökar flexibiliteten, när det görs på rätt sätt.

Jag blev medveten om denna myt tidigt i min träningskarriär, när jag 1997 började träna  styrketräning för att komplettera min kampsportsträning.

Jag fick att veta att jag skulle vara försiktig med att träna styrka, eftersom jag skulle få stela och styva muskler. Jag har inte upplevt detta, jag har bara upplevt negativa effekter på min flexibilitet genom att ha ett stillasittande jobb.

Under de senaste åren har det kommit fram flera studier som har visat att styrketräning ökar flexibiliteten (1, 2). I vissa studier har man visat sig att vara lika effektivt, eller ännu mer effektivt om man ville öka flexibiliteten, detta jämfört med ett stretchprotokoll (3, 4, 5).

Så du ska veta att styrketräning med full “range of motion” är en av de bästa sakerna du kan göra för att öka och bibehålla din flexibilitet. Se bara till att ditt styrketräningsprogram är väl utformat, har en god strukturell och “muscle balance” och om du ha lite grädde på moset, gör du rörlighets- och aktiveringsövningar innan du tränar som en uppvärmning. Jag har skrivit kring uppvärmning här.


Referens:
1. Monteiro WD, Simão R, Polito MD, Santana CA, Chaves RB, Bezerra E, Fleck SJ. Influence of strength training on adult women’s flexibility. J Strength Cond Res. 2008;22(3):672-7.
2. Santos E, Rhea MR, Simão R, Dias I, de Salles BF, Novaes J, Leite T, Blair JC, Bunker DJ. Influence of moderately intense strength training on flexibility in sedentary young women. J Strength Cond Res. 2010;24(11):3144-9.
3. Morton SK, Whitehead JR, Brinkert RH, Caine DJ. Resistance Training vs. Static Stretching: Effects on Flexibility and Strength. J Strength Cond Res. 2011 Sep 30. [Epub ahead of print]
4. Nelson RT, Bandy WD. Eccentric Training and Static Stretching Improve Hamstring Flexibility of High School Males. Journal of Athletic Training. 2004;39:254–258.
5 . Aquino CF, Fonseca ST, Goncalves GGP, Silva PLP, Ocarino JM, Mancini MC. Stretching versus strength training in lengthened position in subjects with tight hamstring muscles: A randomized controlled trial. Manual Therapy. 15(1) 26-31, 2010.




 

Leave a Reply