Myt: Hur behandlar jag mina fötter påverkar inte mina fötter och min kropp

Fakta: Våra fötter består av senor, ligament och muskler som resten av vår kropp och liksom resten av kroppen påverkas de av hur vi behandlar dem.

“The human foot is a masterpiece of engineering and a work of art” Leonardo da Vinci

Foten innehåller 26 ben, 33 leder och mer än 100 ligament (ledband) och flera olika muskler, fettkuddar, senor och nerver. Föreställ dig vad som skulle hända om du lägger din arm i gips från handleden till axeln, vad som skulle hända med dina muskler, senor och ligament? Nästa alla vet väl svaret: du skulle du börja förlora muskelmassa (muskelatrofi). Föreställ dig nu du gick runt med armen under flera år, i gips. Samma sak händer tyvärr i stor utsträckning när vi använder skor för mycket,  men vi är inte medvetna om det. Detta är en grundläggande princip inom mänsklig rörelse, och kallas S.A.I.D.

Det är en förkortning som betyder “Specific Adaptation to Imposed Demand”, med andra ord om det är biomekaniska eller neurologiska influenser på det mänskliga systemet, kommer det att finnas en anpassning för att uppfylla kraven. Detta innebär tyvärr också att finns där mindre krav på kroppen anpassar den sig också till detta

Här tar vi en vetenskaplig titt på vad som händer med foten när kvinnor går i höga klackar.

Även om miljontals kvinnor bär högklackade skor, vet man mycket lite om effekterna av dessa skor på kvinnors ben. De flesta studier har fokuserat på foten och visade större krafter i framfoten, speciellt i den mediala framfoten, vilket innebär en ökad benägenhet av framfotsmissbildningar såsom hallux valgus. (1, 2, 3, 4, 5, 6) Eftersom artros i knä är dubbelt så vanligt hos kvinnor som hos män, började forskare undersöka den kraft som finns på leder i benet på de kvinnor som bär högklackade skor (7, 8, 9).

I denna studie (10) tittade forskarna närmare på 20 kvinnor som var vana att bära högklackade skor, de gick med sina egna högklackade skor och sen gick de barfota. Forskarna ställde sen samman värdena mellan att gå med höga klackar och gå barfota.

Resultaten visade en ökad effekt över knäskålen (patellofemoral joint) och en större kraft på den mediala delen av knäet (i genomsnitt 23% högre) under promenader i höga klackar jämfört med att gå barfota. Denna ökade kraft som passerar genom knäskålen tror forskarna kan kvinnor predisponera för degenerativa förändringar i knäleden, såsom artros.

I nästa studie (11) från The Journal of Applied Physiology rekryterade Australiska forskare 9 kvinnor som hade använt höga klackar i minst 40 timmar per vecka under minst två år. Forskare rekryterade också 10 unga kvinnor som sällan, om någonsin, hade använt höga klackar, för att fungera som en kontrollgrupp. Kvinnorna var mellan 20 och 30 år i ålder.

De kvinnor som gick med höga klackar blev tillsagda att ta med deras favoritskor till laboratoriet. Båda grupper av kvinnor var utrustade med elektroder för att mäta muskelaktivitet i benen, liksom motion capture. Forskarna mätte också längden av deras muskelfibrer i benen.

“The sole of your foot has over 200,000 nerve endings in it, one of the highest concentrations anywhere in the body. Our feet are designed to act as earthward antennae, helping us balance and transmitting information to us about the ground we’re walking on”

Forskarna fann att kvinnor som bar höga klackar gick med kortare, mer kraftfulla steg än kontrollgruppen, och att fötterna fastnat i en böjd position, med tårna pekandes framåt. Detta mönster fortsatte även när kvinnorna tog av sig klackarna och gick barfota. Som en följd av detta var muskelfibrerna för korta i vadmuskulaturen, och de lade mycket större mekanisk belastning på sina vadmuskler än kontrollgruppen gjorde.

De kvinnor som sällan bar höga klackar, gick främst via att anstränga sina senor, särskilt hälsenan. Men de kvinnor som bar höga klackar blandade in desto mer av sina muskler när de gick. Kvinnorna i höga klackar var mindre effektiva med eller utan höga klackar, vilket kräver mer energi för dem att täcka samma avstånd, detta skulle förmodligen leda till muskeltrötthet och skador överanvändning.

“Aside from the failure of vestibular processing, this decline is caused by the decrease in sensory feedback from our feet. Shoes, worn for decades, limit the sensory feedback from our feet to our brain. If we went barefoot, our brains would receive many different kinds of input as we went over uneven surfaces. Shoes are a relatively flat platform that spreads out the stimuli, and the surfaces we walk on are increasingly artificial and perfectly flat. This leads us to dedifferentiate the maps for the soles of our feet and limit how touch guides our foot control”  Neuroscientist Dr. Michael Merzenich

Det bör noteras att de frivilliga hade en medelålder av 25, vilket indikerar att det inte är nödvändigt att förflytta klacken en längre sträcka innan dessa förändringar börjar uppträda. Detta är återigen ett tydligt tecken på att S.A.I.D-principen (Specific Adaptation to Imposed Demands) gäller även här.

Mitt råd till dig är att försöka om möjligt att gå så lite som möjligt i höga klackar och skor. En annan sak du kan göra är att ta av dem när du sitter ner och ligga dem bredvid dina fötter.

De av oss som inte går höga klackar någonsin skulle tänka på att gå barfota så ofta som möjligt. Jag förstår också att  om du har använt skorna både inne och ute under många år, är det inte lätt att helt plötsligt bara gå barfota. Det jag skulle råda dig att göra är att successivt vänja dig av med att gå utan skor. Du kan till exempel börja gå med sock-i-plast inomhus.

Referens:
1. Bonney G, Macnab I. Hallux valgus and hallux rigidus: a critical survey of operative results. J Bone Joint Surg Am 1952
2. Nyska M, McCabe C, Linge K, Klenterman L. Planar foot pressures´during treadmill walking with high- and low-heeled shoes. Foot Ankle Int
3. Soames RW, Clark C. Heel height-induced changes in loading patterns during gait. In: Winter DA, Norman RW, Wells RP,
Hayes KC, Patla AE, eds. Biomechanics. Champaign: Human Kinetics, 1985
4 . Corrigan JP, Moore DP, Stevens MM. Effect of heel height on forefoot loading. Foot Ankle.
5. Snow RE, Williams KR. The effects of wearing high heeled shoes on pedal pressure in women. Foot Ankle 1992
6. McBride ID, Wyss UP, Cooke TD, Murphy L, Phillips J, Olney SJ.
7. Felson DT. Epidemiology of hip and knee osteoarthritis. Epidemiol Rev, 1988
8. Davis MA, Ettinger WH, Neuhaus JM. Knee osteoarthritis and physical conditioning: evidence from the NHANES I epidemiologic followup study. J Rheumatol 1991
9. Katz BP, Freund DA, Heck DA, et al. Demographic variation in the rate of knee replacement: a multi-year analysis. Health Serv Res 1996
10. Knee osteoarthritis and high-heeled shoes, D Casey Kerrigan, Mary K Todd, Patrick O Riley, Department of Physical Medicine and Rehabilitation, Harvard Medical School and the Gait Laboratory, Spaulding Rehabilitation Hospital, Boston, MA 02114, USA
11. Long-term use of high-heeled shoes alters the neuromechanics of human walking. Cronin NJ, Barrett RS, Carty CP. Neuromuscular Research Centre, Department of Biology of Physical Activity, University of Jyväskylä, Finland.

 

Leave a Reply