Myt: Frukost är den viktigaste måltiden på dagen

Fakta: Frukost är viktigt, men det är viktigare vad du äter, till frukost

Vad du äter på morgonen reglerar produktionen av hjärnans signalsubstanser för resten av dagen, din hjärna använder upp till 50% av energin i kroppen och är mycket kräsen när det gäller kost. Din hjärna behöver optimal näring, om du vill prestera på toppnivå.

Forskning publicerad i den välrenommerade vetenskapliga tidskriften Neuron, (Volume 72, Issue 4) 17 November 2011, visar effekten av socker på hjärnan.

Forskningen visar att när människor äter socker och kolhydrater, som bryts ner till glukos, gör det människor sömnig. Detta beror på att en högre nivå av glukos i blodet hämmar produktionen av substanser (hypokretin /orexin) i hjärnan. Och det är dessa substanser (hypokretin /orexin) som gör att du håller dig vaken. Forskarna fann att denna effekt kan förhindras genom att tillföra kroppen protein, eftersom protein (aminosyror) har motsatt effekt på hjärnan.

Så om du vill börja din morgon med en frukost som gör dig trött, börjar med en måltid bestående av huvudsakligen khyldrater. Det är tyvärr vad de flesta människor gör, en typisk frukost måltid bestående av en skål med cornflakes/havregrynsgröt med bär/russin med mjölk, ett glas juice, en macka med skinka och en kopp kaffe. Måltiden jag just har beskrivit innehåller nästa bara kolhydrater och nästan inget fett eller protein.

Det är min uppfattning att en komplett måltid/frukost ska innehålla tre sakerna. Mycket protein, hälsosamt fett och kolhydrater från grönsaker, så du får bra bränsle till kroppen. Med kolhydrater från grönsaker får i dig mikronäringsämnen, och proteinet startar upp nervsystemet.

Vill du öka din hälsa, börja då med att äta kött/ägg, grönt och nötter till frukost. Detta ger dig en bättre kroppssammansättning, mental skärpa och långvarig energi. Proteinerna i köttet skapar också en långsammare ökning av blodsockret och nötterna är en utmärkt källa till hälsosamma fetter som också hjälper till att stabilisera blodsockret.

Jag har skrivit råd om vad man kan äta till frukost här och här.


Referens:
Neuron, Volume 72, Issue 4, 616-629, 17 November 2011
Mahesh M. Karnani et al., Activation of Central Orexin/Hypocretin Neurons by Dietary Amino Acids






 

Leave a Reply